چگونه در کنکور، زیست شناسی را بالا بزنیم؟

اصلا نیازی به توضیح نداره که درس زیست شناسی واسه پزشکان آینده و داروسازان و پرستاران و… چقدر مهمه ضریب ۴!! خودش گویای کل داستان هست پس ما هم راجع به اهمیتش زیاد صحبت نمی کنیم و یک راست میریم سراغ نحوه و روش های مطالعه و همچنین منابع و به طور جزئی و دقیق تو این مقاله راجع به مهم ترین درس کنکور تجربی صحبت می کنیم.

شرایط درس زیست شناسی

هر درسی تو کنکور سراسری یک سری شرایط خاص داره که این شرایط یعنی داستان هایی مثل تعداد سوال، مباحث مفهومی، مباحث محاسباتی و.. این شرایط برای درس زیست شناسی تقریبا مثل درس شیمی هست ولی با یک سری تفاوت ریز یعنی این درس هم شامل مباحث مفهومی میشه و هم مسئله داره اما تفاوت هایی که این درس با درس شیمی داره در سه طیف خلاصه میشه:

طیف اول: درس زیست شناسی نکات ریز و مفهومیش خیلی بیشتر از درس شیمی هست که این موضوع مستلزم این هست که کتاب درسیتون و درسنامه کتاب تست هاتون رو بخورید!! عه ببخشید بخونید. پس زمان بیشتری باید برای کتاب درسی گذاشته بشه.


طیف دوم: درس زیست شناسی مسئله محاسباتی هم داره تو کنکور که این مسائل تفاوت بسیار بزرگی با مسائل درس شیمی دارن مسائل شیمی محاسبات خیلی سنگین و اعصاب خوردکنی دارند و خیلی هم مفهومی و سخت نیستند فقط میرن رو مغز داوطلبا چون معمولا عددهاشونم بزرگ و بدقلق داده میشه اما در زیست شناسی مسائل بیشتر مفهومی مطرح میشن تا محاسباتی، پس نیازمند حل مسائل بیشتر و متنوع تری هست به خصوص در مبحث ژنتیک که پایه اصلی اون تئوری احتمالات هست یعنی اگر کسی احتمال رو تو ریاضی خوب یاد گرفته باشه به طور قطع یقین تو مسائل ژنتیک مشکل نداره چون مشکل اکثر بچه های تجربی تو قسمت ریاضیاتی مبحث ژنتیک هست.


طیف سوم: طیف سوم تفاوت با درس شیمی هم از روز روشن تره اونم ضریب این درس و مهم تر بودنش نسبت به شیمی هست که باید تو برنامه مطالعاتی خودتون حتما بیشتر از شیمی واسش زمان بگذارید.


زمان بندی مطالعاتی زیست شناسی

یکی از سولاتی که همواره بچه ها از ما میپرسند اینه که درس زیست شناسی رو چقدر تو هفته بخونیم خوبه؟ آیا لازمه که هر روز این درس رو بخونیم یا نه؟ در جواب این دوتا سوال باید بگیم که میزان مطالعه درس زیست شناسی سقف نداره!! یعنی در وهله اول مثل بقیه درس ها طبق برنامه آزمون های آزمایشیتون درس زیست شناسی هم به برنامه برسونید و بعدش مسلما وقت اضافی میارید که توی اون وقت های اضافیتون باید به خوردن کتاب زیست بپردازید!! و همه مسائل و نکات مفهومیش رو چندین و چندبار بخونید توصیه ما اینه که اگر فکر میکنید مسائل حفظی و اصطلاحاتش رو یادتون میره هرشب نیم ساعت واسه این قسمت های حفظی و دوره کردنشون وقت بذارید یه چیزی هم یادتون نره:

دوره کردن و مرور بیشتر درس زیست شناسی = قبولی در رشته های گروه پزشکی


پس از مرور غافل نشید راجع به مسائل محاسباتی مثل ژنتیک هم مثل همه مسائل محاسباتی اول درسنامه و خلاصه برداری و بعدش هم تست ها کنکور و تالیفی چون مبحث یکم متنوع ازش سوال میاد از تست های تالیفی کتاب خیلی سبز غافل نشید.

زمان بندی تست زنی زیست شناسی

برای تست زنی تو درس زیست شناسی حتما در وهله اول مباحث حفظی و مفهومی رو بزنید بعدا برید سراغ مسائل چون مسائل ممکنه ذهنتون رو خسته کنه و این خستگی باعث میشه تا یک سوال حفظی و راحت رو که عین جمله کتاب هست نتونید بزنید پس اول مسائل مفهومی و حفظی به دلیل اهمیت تست زنی تو درس زیست مسلما باز هم مقالاتی درباره نحوه تست زنی میذاریم فعلا در همین حد بدونید کفایت میکنه.