کشور ترکیه به عنوان یکی از مقاصد اصلی اپلای در بین متقاضیان ایرانی به حساب می آید. دلیل این امر را می توان نزدیکی مرز دو کشور و همچنین یادگیری آسان زبان ترکی برای ایرانیان به شمار آورد کما اینکه بسیاری از هموطنان آذری زبان ما نیازی به رفتن به کلاس های مختلف ندارند و به راحتی می توانند با زبان ترکی استانبولی کنار بیایند.
از این رو راهنمای تحصیل در ترکیه می‌تواند بسیار مثمر ثمر واقع شود. تحصیل در ترکیه نیز همانند هر کشوری اصول و شرایطی دارد که این اصول را به طور جامع در مقاله تحصیل در خارج ارائه داده ایم اما تحصیل در ترکیه دارای یک سری شروط ویژه است که در زیر بیان می شود.

پذیرش دانشجویان خارجی در ترکیه
دانش آموزانی که مایلند دوره کارشناسی خود را در ترکیه بگذرانند باید اولا دوره آموزش متوسطه را در یک دبیرستان مشابه دبیرستان ترکیه گذرانده باشند. ثانیا باید امتحان ورودی مخصوص دانش آموزان خارجی را بگذرانند .
اولین امتحان , مهارت های تحصیلی پایه که منطق ذهنی را ارزیابی می کند. سوالات حداقل وابستگی به زبان را دارند ولی توضیحات به ترکی وانگلیسی داده می شود.
دومین امتحان تست تسلط بر زبان ترکی است که درک نوشتاری دانش آموز در زبان ترکی را می سنجد . دانشجویان خارجی که مایلند تحصیلات خود را در مراحل بعد از کارشناسی دنبال کنند باید مستقیما درخواست خود را به دانشگاه ها بفرستند.


مدارک لازم برای تحصیل در کشور ترکیه 
ترجمه ریز نمرات در یک دارالترجمه رسمی که مورد تایید دادگستری باشد و شرکت در آزمون ورودی که این آزمون ورودی شرایط گسترده ای دارد که به تفصیل در زیر بیان می شود.

آزمون YOS
آزمون ورودی دانشگاه های ترکیه برای اتباع خارجی آزمون YOS (یوس) نام دارد. شرکت در این آزمون برای تمامی داوطلبان خارجی که می خواهند در کشور ترکیه تحصیل کنند الزامی می باشد و داوطلب بایستی در این آزمون نمره قابل قبول را کسب نماید این آزمون تا چند سال گذشته به طور سراسری در کشور ترکیه برگزار می شد اما جدیدا دانشگاه های ترکیه به طور مجزا اقدام به برگزاری این آزمون می کنند سوالات این آزمون در بخش های هوش و ریاضی و زبان ترکی مطرح می شود سوالات هوش و ریاضی آزمون YOS نسبتا ساده است و نباید نگرانی چندانی برای پاسخگویی به آنها داشته باشید سوالات زبان ترکی نیز تنها ویژه داوطلبانی است که قصد دارند به زبان ترکی در کشور ترکیه به تحصیل بپردازند بنا براین چنانچه دارای مدرک تافل و یا آیلتس هستید و قصد دارید با ارائه این مدارک در دانشگاه های ترکیه پذیرش بگیرید نیازی نیست سوالات زبان ترکی آزمون YOS را پاسخ دهید. زمان ثبت نام در آزمون YOS معمولا ماه آوریل (فروردین ماه) است و برای دانشگاه های مختلف نیز در بازه زمانی اردیبهشت تا مرداد ماه برگزار می گردد.لازم به ذکر است برای شرکت در آزمون YOS حتما بایستی مدرک دیپلم و یا پیش دانشگاهی را داشته باشید و یا دانش آموز سال چهارم پیش دانشگاهی باشید نظام آموزشی کشور ترکیه دقیقا مشابه کشور ماست بنابراین برای ورود به دانشگاه های ترکیه داشتن مدرک پیش دانشگاهی الزامی است.

هزینه تحصیل در ترکیه
در کشور ترکیه هزینه اقامت بسیار مناسب می باشد. هزینه البسه به مراتب ارزانتر از ایران می باشد. تنها تفاوت بارز در هزینه های حمل و نقل می باشد که البته برای دانشجویان تخفیف های ویژه ای (% ۵۰) دربلیط اتوبوس های شهری و برون شهری, ترن های شهری و حتی خطوط هواپیمایی در نظر گرفته می شود. علاوه بر این هزینه های درمانی دانشجویان نیز رایگان می باشد. لازم به ذکر است کشور ترکیه از لحاظ امکانات خوابگاهی و رفاهی نیز بسیار غنی بوده و تا حد بسیار زیادی نیاز های دانشجویان را پوشش می دهد.


سوالات خود را وبسایت گروه آموزشی حامی مطرح نمایید تا مشاورین ما پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشند.

www.hamiteam.ir